به گزارش راهبرد معاصر؛ افزایش قیمت خودرو، نه تنها پرداخت وامهای بانکی را با چالش مواجه کرده که حتی برای رانندگان تاکسی هم به صرفه نیست که به این زودیها خودروهایشان را تعویض کنند. بیش از نیمی از تاکسیهای کشور هماکنون فرسودهاند. کیفیت پایین خودروها، داد مسافران تاکسی را هم درآورده، تقریباً هیچ خودرو فرسودهای نیست که بتواند از کولر استفاده کند. گرمای بالای ۴۰ درجه برخی از شهرهای کشور موجب شده تا علاوه بر نرخها، خاموشی کولرها هم به لیست گلایههای مسافران اضافه شود.
با این حال علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، درباره نوسازی تاکسیهای فرسوده و تمهیدات اتخاذ شده در این زمینه اظهار داشت: این موضوع خوشبختانه در حال حاضر از بنبست خارج شده و طی تفاهم نامهای با شرکت ایرانخودرو جهت اجرای طرح ملی نوسازی تاکسیها اقدامات مؤثری در حال انجام است.
وی افزود: شهرداری این آمادگی را دارد که وام 40 میلیون تومانی برای 10 هزار تاکسی اختصاص دهد تا نوسازی این ناوگان هر چه سریعتر انجام گیرد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به اینکه وامهای 40 میلیون تومانی از طریق صندوق کارآفرینی امید برای تاکسیها تأمین میشود، ادامه داد: تحویل تاکسیهای نو از روز گذشته انجام شده هر چند تعداد اندک بود.
وی در مورد نحوه ثبت نام رانندگان تاکسی برای دریافت وام و تاکسی نو گفت: ثبت نام از قبل انجام شده است و رانندگان بسیاری در صف انتظار هستند که اکنون سازمان تاکسیرانی با اولویت، تاکسیهای نو را دراختیار آنها قرار میدهد.
قنادان با اشاره به اینکه از روز گذشته پیشفاکتور برای خودروهای نو صادر و تحویل تاکسیها آغاز شده است، خاطرنشان کرد: مبلغ پیشفاکتورها 8 میلیون تومان بوده و طی توافقات انجام گرفته با ایرانخودرو، قیمت تاکسی 64 میلیون تومان میشود که از این میزان 40 میلیون تومان آن را شهرداری تأمین میکند.
وی گفت: تاکسیهای نو در حال حاضر پژو405 بوده و ما در تلاش هستیم که طی تعهدات و تو افقاتی با شرکت ایرانخودرو این موضوع را مطرح کنیم که تحویل همه تاکسیهای نو تا آخر سال انجام شود.